Däckregler inför uppkörningen

Det är viktigt att ha bra koll på bilens däck då det kan hända att det ställs frågor om detta vid uppkörningen eller på teoriprovet när man ska ta körkort. Naturligtvis bör man alltid veta vad som gäller för att man inte ska köra runt med otillåtna däck som kan leda till böter och orsaka allvarliga trafikolyckor.

Mönsterdjup på bildäck
Ett viktigt begrepp att hålla koll på när det gäller bildäck är mönsterdjupet. Enligt lag så skall vinterdäck (friktionsdäck och dubbdäck) ha ett mönsterdjup på minst 3 mm. När det gäller sommardäck så är kravet 1,6 mm. En del experter rekommenderar dock att även sommardäck har ett mönsterdjup på minst 3 mm då däcken tappar en del egenskaper vid slitage. Nya däck brukar ligga på ca 8-10 mm.

Följer man inte lagen avseende mönsterdjup på vinterdäck respektive sommardäck så kan man få böter på 1200 kr om man blir stoppad för kontroll.

Vilka datum som gäller
På grund av Sveriges klimat med stora variationer under vinter- och sommartid finns det lagkrav på vilka däck man får använda under vilken period. Lagen säger att vinterdäck måste användas från 1 december till 31:a mars om det råder vinterväglag. Det är tillåtet att köra man med friktionsdäck (odubbade vinterdäck) året om. Det är rekommenderas ändå att man byter till sommardäck när det är möjligt då dessa har mycket bättre grepp på vått väglag. Dubbdäck är däremot otillåtet att använda från 16:e april till 30:e september.

Lufttrycket
Att ha rätt lufttryck i däcken är mycket viktigt både av trafiksäkerhetsmässiga och ekonomiska skäl. Ett för lågt lufttryck kan leda till ökad slitage av däcken, förlorade köregenskaper vid t.ex. vattenplaning samt leda till forkortad livslängd. Däckslitage orsakar även större bränsleförbrukning och sämre komfort när man kör. Se därför till att kolla däcktrycket regelbundet, minst en eller två gånger i månaden, för att se att det stämmer överens med biltillverkarens rekommendationer (som står i bilens instruktionsbok eller på insidan av dörrkarmen på förarsidan).

Fram- och bakdäck
Bilens fram- respektive bakdäck slits olika och därför är det viktigt att kontrollera alla däcks mönsterdjup och lufttryck. Enligt tester som gjorts så påverkar bakdäcken mest bilens körförmåga. Är både fram- och bakdäck slitna bör man därför sätta de minst slitna däcken baktill för att optimera däckens förmåga.

Senast uppdaterad: 28/02/2017

Skriv en kommentar